HTML

15 perc

Ez John Milton én-blogja. Tárgyal néhány kedvenc témát, ezek mind nagyon közérdekűek, népszerűek és felkapottak. :-)

Friss topikok

  • nolyemi: @John Milton, 3.14: igen, ez is eszembe jutott, de akkor meg mi lesz az órával a burpee-knél és fe... (2011.02.28. 20:50) Kettlebell vagy spinning?
  • John Milton, 3.14: @Dob-blog: Nagyon köszönöm, igyekezni fogok! (2011.02.09. 10:11) Az első bejegyzés

Kettlebell vagy spinning?

2011.02.09. 16:20 John Milton, 3.14

Nemrégiben vettem egy pulzusmérőt, mert sokat olvastam a pulzustartományok betartásának fontosságáról. Kezdett gyanús lenni, hogy heti 3-4 kemény edzés hatására sem fogyok, csak erősödöm...

Amit általánosságban tudni kell, hogy szeretnék fogyni kb. 10 kilót, ifjúkoromban sokat mozogtam, és egy éve ismét ezt teszem. Heti két kettlebell-edzés, egy-két squash, nyáron mindennap bringa a közlekedési eszköz, télen pedig spinningelni kezdtem. Heti 3-4 alkalomra álltam be, emellett belefér a munka és az egyéb elfoglaltságok is.

Ennyit a háttérről. Akkor hogyan jön a képbe a pulzusmérés?

A kettlebell-lel kezdődött, sokat erősödtem, nagyon sokat javult az állóképességem, biztos csökkent a testzsírszázalékom is (nem mérem) - de ez valahogy úgy jött össze, hogy az izom nőtt, a zsír viszont nem nagyon csökkent, tehát én effektíve nagyobb lettem, holott pont nem ez lett volna a cél. Ha keményebben edzettem, kimerültem, más változás nagyon nem volt.

Na most, az intenzív erősítő edzésekről azt írják, hogy nem csak az számít, hogy ott helyben mennyi kalóriát égetsz, hanem az is, hogy "az anyagcsere utánégetés még 24-48 óra hosszat eltarthat", illetve, hogy ha nagyobb az izomzatod, akkor több energiát is éget. Ez nekem valahogy mégsem jött be, nem fogytam le. Nem, nem eszem többet, mint előtte. :-)

Persze sokat olvastam a témában, úgyhogy január elején vettem egy pulzusmérő órát. Nem meglepő módon látható volt, hogy az edzésidő nagyjából egyenlő arányban oszlik meg az alacsony, a közepes és a magas pulzustartomány között. Azért nem meglepő, mert edzőnknek éppen ez a célja. "Hátrány", hogy nem én döntöm el, hogy milyen legyen az edzés, hanem igyekszem a lehető legszabályosabban végezni a gyakorlatokat, az edző által diktált tempóban, a súly, amit közben lóbálok, az meg adott.

Tehát irány a kardio. Kicsit aggódom, hogy közelebb kerülök-e a célomhoz így, merthogy kevesebb kalória fogy egy kardio edzésen, és nincs utánégetés sem.

De akkor is, olyan mozgásforma kell, ahol szabadon tudom választani az intenzitást. Erre kiváló a spinning, mert amint a spinning-edzők mondani szokták, "spinning-edzésen semmi sem kötelező". 

A spinning ereje abban rejlik, hogy te döntöd el, hogy milyen lesz egy edzés. A mellékelt ábra a saját spinning edzéseimet mutatja. Minden ugyanaz, ezek mind egy hónapon belül voltak, mégis van ezek között olyan edzés, ahol kerek négy percen át a maximális pulzusom (legyen 188) 96%-a fölött dolgoztam (a harmadik oszlop mutatja ezt az edzést, itt mindent beleadtam), és olyan is, ahol szép nagypapásan eltekergettem, igyekeztem alacsonyan tartani a pulzusomat (az utolsó oszlop).

Több kérdés merült fel bennem ennek kapcsán:

- A maximális pulzus, az örök kérdés. Akármilyen módszerrel számolom, ez 185-190 köré jön ki. De akkor is, 45-50 körül van az ébredés utáni pulzusom, és valószínűleg edzettebb vagyok az átlagnál, ráadásul egyetlen formula sem lehet teljesen pontos, úgyhogy nem bízom ebben teljesen.

- A pulzustartományok. Van, aki azt írja, hogy a max. pulzus 65-80%-a között van a "zsírégető tartomány", van, aki 60-70%-ot mond, van, aki 55-70%-ot. Ez egyáltalán nem mindegy.

- Örülök én, hogy az óra kiszámolja, hogy hány kalóriát égettem el (spinningnél 700-750, kettlebellnél 800-850 szokott lenni a szám), de honnan tudja? :-) Ahogy egyre edzettebb leszek, egyre kevésbé megy fel a pulzusom, tehát az óra szerint egyre kisebb a terhelés, egyre kevesebb az elégetett kalória. Ez meg biztos, hogy nem igaz.

Hát kérdés az van bőven. Szerencsére időm is van, úgyhogy majd beszámolok a tapasztalatokról, illetve, hogy milyen újdonságokat sikerül felfedeznem az út során.

5 komment

Címkék: edzés egészség életmód kettlebell spinning pulzus

A bejegyzés trackback címe:

https://15perc.blog.hu/api/trackback/id/tr52648623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nolyemi · http://irdietam.wordpress.com/ 2011.02.28. 09:34:14

és kettlebellnél hogy hordod az órát? Rendesen a csuklódon, vagy csak a "környékeden" tartod? Gondolok a clean és snatch által okozható károkra ;) Nem félted az órát?
Bocs, tudom, szőkenős kérdés ;)

John Milton, 3.14 · http://15perc.blog.hu/ 2011.02.28. 10:31:32

@nolyemi: Nagyon jó kérdés!

Befordítva hordom, a csuklómnál kicsit nagyobbra állítva, a könyökömhöz közelebb tolva (mert kesztyű is van rajtam). Szerencse, hogy elég nagy ahhoz a bogyó, hogy ne pont az órát üsse. De nem tökéletes a módszer, mert kényelmetlen még így is, és hát az órán is van már karc.

Ezek nem zavarnának: a kényelem az én döntésem, ha órát akarok hordani, annak ez az ára - ha meg nem tetszik, nem hordom és kész. :-) A karcokkal meg úgy vagyok, hogy persze, vigyázok rá, amennyire lehet, de nem viszem túlzásba, hiszen ez az óra úgyis erre van kitalálva, én se nézek ki túl jól, miközben vadul izzadok. ;-)

A legnagyobb baj, hogy több olyan kettlebell gyakorlat is van (military press pl.), ahol az óra és a jeladó messze kerülnek egymástól - ilyenkor az óra nem mér. Szerencsére újraindul, ha jelet kap. Edzésenként 3-4 perc ki szokott esni (más edzéseken, spinningen nem).

nolyemi · http://irdietam.wordpress.com/ 2011.02.28. 14:21:50

oké, akkor nem én vagyok a túlszőke, tényleg nincs egyszerű és kényelmes megoldás :(
a Press-re nem is gondoltam, hogy az már távolinak számít. Mert pont azon elmélkedtem, hogy hátha nagyobb távolságot is bírnak és csak odateszem a lábamhoz mondjuk clean-nél (nem mintha belleznék mostanában, de _elméletben_). De akkor ez tuti nem működik :(

John Milton, 3.14 · http://15perc.blog.hu/ 2011.02.28. 16:51:00

Sajnos a földre rakás az én órámnak már túl messze van, igen. Esetleg ha az órát egy nyakláncon a nyakadba akasztanád... ;-)

nolyemi · http://irdietam.wordpress.com/ 2011.02.28. 20:50:23

@John Milton, 3.14: igen, ez is eszembe jutott, de akkor meg mi lesz az órával a burpee-knél és fekvőtámaszoknál. Na mindegy, majd még kitalálom. Úgyis ezer év lesz, mire eljutok egy belles edzésre ;)
süti beállítások módosítása